-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48774 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دربارة مجاهدين و قاعدين كه در قرآن ذكر شده، توضيح دهيد؟

خداوند دربارة مجاهدان در راه خدا ميفرمايد: مؤمنان خانهنشين كه زيان ديده نيستند با آن مجاهداني كه با مال و جانِ خود در راه خدا جهاد ميكنند، يكسان نميباشند. خداوند كساني را كه با مال و جان خود جهاد ميكنند به درجهاي بر خانهنشينان مزيّت بخشيده، و همه را خدا وعدة پاداش نيكو داده، ولي مجاهدان را بر خانهنشينان به پاداشي بزرگ، برتري بخشيده است; پاداش بزرگي كه به عنوان درجات و آمرزش و رحمتي از جانب او نصيب آنان ميشود، و خدا آمرزندة مهربان است. (نسأ، 95و96)

مجاهدان كساني هستند در جهاد در راه خدا شركت ميكنند و قاعدين كساني هستند از شركت در جهاد باز ميمانند.

كساني كه مسلمان هستند و به اصول اسلام ايمان دارند، ولي در جهاد شركتنميكنند، چند علّت دارد:

1. كساني كه از نظر جسماني توان شركت ندارند، مانند كساني كه نقص عضو دارند;

2. كساني كه بر اثر نداشتن همّت كافي شركت نميكنند.

كساني هم ممكن است از روي نفاق و دشمني با اسلام در جهاد حضور نيابند، و سرچشمة حضور نيافتن آنان، ايمان نداشتن به خدا در روز رستاخيز است، بدين جهت از پيامبر9اجازه ميخواستند تا به جهاد نروند (توبه، 45و46) چنين افرادي نه تنها پاداشي ندارند، بلكه بنابر آن چه قرآن فرموده، از ستمكاران ميباشند (توبه، 47) و به عذاب دردناك دچار خواهند شد. (توبه، 90)

كساني كه بر اثر عذر; مانند: بيماري، نقص عضو، نيافتن ابزار جنگ، به جهاد نميروند، و به خدا و پيامبر و رستاخيز ايمان دارند و خيرخواه پيامبر ميباشند، مورد آمرزش و رحمت خدا قرار ميگيرند و از پاداش الهي برخوردار ميشوند. (توبه، 91)

در صورتي كه جهاد، واجب كفايي(واجب كفايي، واجبي كه بر همة مكلفان واجب است، ولي اگر برخي انجام دادند از ديگران تكليف برداشته ميشود، مانند غسل و دفن ميت. واجب عيني، واجبي است كه بر همة مكلفان واجب است و همه بايد انجام دهند و با انجام برخي تكليف از ديگران برداشته نميشود، مانند نمازهاي يوميه.) باشد و به حدّ وجوب عيني نرسد، مؤمناني كه به اصول اسلام ايمان دارند، ولي بر اثر كم همّتي به جهاد نرفتهاند، بي پاداش نخواهند ماند. قرآن در سورة نسأ، 95 از اين افراد به قاعدين غير اولي الضرر تعبير كرده است.

در همين صورت، كساني كه با مال و جان در راه جهاد نمودهاند، پاداشي بسيار برتر از قاعدين دارند. (نسأ، 96)

بنابر آن چه گفته شده، قاعدين (كساني كه در جهاهد شركت نميكنند) اقسامي دارند و شركت نكردن آنان علّتهاي متفاوتي دارد.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 5، ص 45 ـ 47، دفتر انتشارات اسلامي، قم / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 4، ص 76 ـ 82، دار الكتب اسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.